di. okt 3rd, 2023

Toyota Motor Corp. heeft zaterdag met een door vloeibare waterstof aangedreven auto deelgenomen aan een 24-uurs endurancerace in Midden-Japan, waarmee het de eerste auto ter wereld is die aan een officiële race deelneemt.

Dit is de laatste poging van de Japanse autofabrikant om waterstof populair te maken als een schoner alternatief voor fossiele brandstoffen, temidden van strengere milieuvoorschriften wereldwijd, omdat het bij verbranding geen kooldioxide uitstoot.

Toyota, de ontwikkelaar van ’s werelds eerste in massa geproduceerde brandstofcelvoertuig, de Mirai, heeft gezegd dat het aanbieden van een breed scala aan groene voertuigen, waaronder hybride auto’s, effectiever is voor het verminderen van hun ecologische voetafdruk dan zich alleen te richten op elektrische voertuigen.

De toetreding komt als het gebruik van waterstof wint aan populariteit in de industrie. Vier grote motorfietsfabrikanten in Japan, waaronder Kawasaki Motors Ltd., zeiden eerder deze maand dat ze gezamenlijk waterstofmotoren zullen ontwikkelen met het oog op de lancering ervan op tweewielers.

De race op Fuji Speedway in de prefectuur Shizuoka wordt zondag verreden.

Toyota is in mei 2021 begonnen met een auto met waterstofmotor in een race, waarbij gasvormige waterstof wordt gebruikt. Aanvankelijk was het de bedoeling om in maart van dit jaar met een vloeibare waterstofauto aan een race deel te nemen, maar dat plan strandde nadat een voertuig tijdens een testrit in brand vloog.

Door de vloeibare waterstofauto te onderwerpen aan uithoudingsraces, wil Toyota de functionaliteit van de ontluikende technologie verbeteren en enkele uitdagingen aanpakken, zoals hoe vloeibare waterstof op een extreem lage temperatuur te houden.

Door waterstof in vloeibare vorm te gebruiken in plaats van in gasvormige toestand, kan een auto twee keer zo veel kilometers maken en zijn kleinere waterstoftankstations mogelijk, aldus Toyota. De automaker wil in de toekomst waterstofauto’s op de markt brengen.


Gerelateerde dekking:

Honda gaat in 2026 met Aston Martin opnieuw in Formule 1 racen