za. apr 1st, 2023

H. kamt voorzichtig Zoet, een rashond Engelse speelgoedspaniël “Oh, hij vindt het geweldig,” zegt ze tegen hem. Pilar Santamarina, klinisch psycholoog aan de Dagziekenhuis voor geestelijke gezondheid voor kinderen en adolescenten in de Clínic, in Barcelona. “Volgende week ben ik hier voor het laatst”, merkt H. plotseling op. “Maar wat moet Sugus zonder jou? Hé… Dat is geweldig nieuws!”, Pilar vertelt het hem. suus is de andere hond, een Golden retriever. Sweet en Sugus maken elke donderdag deel uit van de geassisteerde therapie naar kinderen onder de 13 jaar in dit ziekenhuis.

A Studie van Clínic-Idibaps demonstreert de voordeel van therapiehonden als een complementaire behandeling in de geestelijke gezondheidszorg van kinderen en jongeren. Het onderzoek is uitgevoerd met professionals van de Dog Assisted Therapy Center (CTAC) En in samenwerking met Purina en de Stichting La Caixa. De studie laat zien hoe dieren de welzijn van mensen.

H. weet niet goed hoe het voelt om dat te weten over een week zullen ze hem ontslaan. “Is zeldzaam… Nu wil ik niet meer weg! Omdat ik Sugus niet meer zie”, zegt hij. Zijn partner T. steekt zijn afschuw niet onder stoelen of banken. “Het spijt me dat hij weggaat” herkennen. ‘De honden zullen je missen, H., maar Ze zijn bij je geur gebleven. Maar ze willen echt dat je het goed doet’, zegt psycholoog Santamarina.

Het dagziekenhuis voor geestelijke gezondheidszorg voor kinderen en adolescenten in de Clínic voert uit therapieën met honden van December 2019. In januari 2020 is dit onderzoek gestart. “De dag dat de honden komen emotionele crises worden verminderd en de agitaties in ieder geval tot drie keer toe. Hij 75% van de crises vinden plaats op dagen zonder hond”, legt de verpleegkundige uit Elia Guillen. De onrust is “emotionele uitval” Het resultaat is zo positief dat binnenkort andere proeven zullen beginnen minderjarigen tot 17 jaar en zelfs binnen Volwassenen.

Volgens Santamarina is hondentherapie een “facilitator”, een soort emotionele band tussen kinderen en therapeut sinds patiënten hebben bereidheid om te veranderen wanneer de hond is “Honden maken het makkelijker voor minderjarigen om hier te komen, voor hen om te hebben therapietrouw. De dag dat er honden zijn is het voor de kinderen makkelijker om te komen, omdat sommigen van hen het huis moeilijk kunnen verlaten. Ik herinner me een kind Hij vond het moeilijk om een ​​inschatting te maken. het was geblokkeerd, en toen de hond verscheen, was hij in staat om het te doen”, legt deze psycholoog uit.

Dit is bijvoorbeeld ook terug te zien in de analytisch dat wordt sommige minderjarigen in dit daghospitaal aangedaan. “Er zijn kinderen die deze analyses niet kunnen doen omdat ze dat wel hebben gedaan gedragsproblemen. Op de dag dat de honden komen, is het voor hen gemakkelijker om ze voor elkaar te krijgen”, zegt Guillén.

bovenop matten

Therapie met Sweet en Sugus begint op een paar matten. Er is een inleidend gedeelte van de sessie die doorgaat hartinfarct aan de honden, om ze te kammen. Maar dan vaardigheden zoals “zelfbeheersing, emotioneel management of gezelligheid”. Kinderen leren zich tot hen te verhouden, tot geef ze prijzen. En uiteindelijk bereik je de “trucs”, bijvoorbeeld om de dieren de poot te laten geven.

De kinderen die gebruik maken van het dagziekenhuis Clínic GGZ komen voor het overgrote deel uit gezinnen met veel moeilijkheden. Er leven er niet weinig “sociaal risico” situaties. lijden affectieve stoornissen (zoals depressie of angst), psychotisch, gedragsmatig, neurologisch, autistisch spectrum, complexe trauma’s. De uitgekozen honden zijn “zeer volgzaam” en hebben een examen afgelegd om aan deze vorm van therapie deel te nemen. “Zijn zeer gevoelig, zeer gehoorzaam en detecteren wanneer een kind een slechte tijd heeft’, zegt Laia kleermaker, sociaal pedagogisch medewerker van het centrum.

De resultaten van de vragenlijsten die de mate van zelfbeheersing En sociale vaardigheden van de patiënten, die werden ingevuld door de professionals, aangegeven een Patiënten verbeterden aanzienlijk na de behandeling. Echter, dezelfde vragenlijsten ingevuld door de docenten van de minderjarigen behaalde na de behandeling geen grote verschillen. De therapie dus schijnt gunstig te zijn en toont resultaten binnen de context van het dagziekenhuis.