do. mrt 28th, 2024

Een jaar om toegang te krijgen allergoloog. Drie voor een bezoek in de pijn eenheid. maanden wachten op de traumatoloog geeft antwoord op een verzoek om aan een knie te opereren. De wachtlijsten Ze zijn een chronisch probleem van de volksgezondheid van Catalonië Vanwege de onderfinanciering dat het systeem lijdt (Salut heeft zijn budget in 2023 met 1.284 miljoen verhoogd en 100 miljoen zal gaan om de lijsten te verlichten). Maar specifiek toegang tot specialisten wordt een soort limbo voor een groeiend aantal gebruikers, hoe veroordelen ze zoveel patiënten van het openbare systeem als het hunne professionals.

Eerstelijnszorg beweert dat ziekenhuizen dat zijn afwijzen deel van dit verwijzingen. Het zijn patiënten die Ze staan ​​niet op een wachtlijst. Daarom komen ze niet voor in de officiële nummers die worden aangeboden door de Servei Català de la Salut (CatSalut). De vakbond Metges de Catalunya (MC) is het ermee eens dat er patiënten zijn die niet worden meegeteld. De GLB-artsen schrijven deze realiteit toe aan de hoog volume van het werk van de artsen, aan de tekort aan personeel en de “minachting” voor de primaire. Het ministerie van Volksgezondheid, dat de bestaan ​​van dit probleem zorgt ervoor dat het meestal een “circuit verandering” (bijvoorbeeld: er wordt een bezoek van een chirurg gevraagd, terwijl het in werkelijkheid een traumatoloog moet zien).

De ‘conselleria’ erkent het probleem, maar schrijft het toe aan veranderingen in het circuit en niet aan een gebrek aan personeel

Deze realiteit staat echter in contrast met de laatste officiële gegevens van de Servei Català de la Groeten, daterend van December 2022. Volgens CatSalut, de gemiddelde toegang naar alle specialiteiten was twee maanden geleden 91 dagen (drie maanden), 7,6% minder dan in 2021 en 8,3% minder dan in 2019, het jaar voor de covid (door de pandemie ontstonden wachtlijsten).

Volgens CatSalut, sommige specialiteiten, zoals de allergie, hun wachttijd met 25% hebben verkort in vergelijking met 2021 en tot 44,7% in vergelijking met 2019 (de gemiddelde wachttijd is nu 68 dagen, terwijl dat er twee jaar geleden nog 91 was en in 2019 123). Hetzelfde geldt voor de oogheelkunde: de wachttijd is nu 83 dagen, 3,5% minder dan in 2021 (86 dagen) en 17,8% minder dan in 2019 (101 dagen). En de KNO-heelkunde: het gemiddelde is vandaag 98 dagen, 10% minder dan in 2021 (109 dagen) en 3% minder dan in 2019 (101 dagen).

Ze staan ​​niet in het systeem

De eerstelijnszorg dringt er echter op aan dat er een patiënten volume wat zijn ze wachten op de specialist wie geen afspraak krijgen en wie Ze staan ​​niet in het systeem. “Vóór covid was dat zo heel uitzonderlijk laat een specialist er een naar u terugsturen afleiding, maar nu weet ik het enorm toegenomen’ waarborgt Jaume Sellares, arts van het CAP Sardenya en vice-president van de Col.legi Oficial de Metges de Barcelona (Kam). Het gaat over iets, in de woorden van Sellarès, dat “genereert slechte vibes” onder doktoren want het is een afwijzing naar de huisarts.

Sellarès schrijft deze realiteit toe aan de hoeveelheid werk die, zoals die van de primaire, de artsen van de ziekenhuizen hebben. Ook zijn er nu minder dokters dan drie jaar geleden, voor de pandemie, omdat “het ritme van pensionering ligt boven de nieuwe corporaties”. Het probleem is dat, wanneer deze verwijzingen worden afgewezen vanuit het ziekenhuis, de huisarts “Hij heeft niemand achter zich.” En wat doet hij? “Als het antwoord redelijk is – zoals het testen van a nieuwe behandeling- en ons een oplossing biedt, accepteren we die. Zo niet, dan doen we het nog een keer weer een afleiding met meer kracht”, zegt de vice-president van de Comb.

Het afwijzen van CAP-verwijzingen leidt tot wachtlijsten voor specialisten “kleiner lijken” omdat deze patiënten afgewezen hebben “Ze worden niet eens geteld”, zegt Sellares. Zoals altijd is de situatie in heel Catalonië niet homogeen en zijn er gebieden waar het meer voorkomt. “In Barcelona, in het algemeen, We hebben buitensporige wachtlijsten. En voor sommige specialiteiten onverdraaglijk. Degenen die meer verwijzingen van de primaire genereren, zijn dermatologie, traumatologie, oogheelkunde of keel- en oorheelkunde”, waarborgt.

Gezondheidsbronnen ontkennen op hun beurt dat deze realiteit te maken heeft met het gebrek aan personeel of de lange werktijden, en schrijven dit toe aan “circuit verandert. De ‘conselleria’ verzekert dat ze eraan werken om deze gevallen te verminderen “maximaal 1%”.

De “virtuele shunt”

Volgens de voorzitter van de Catalaans forum voor eerstelijnszorg (Focap), Meritxell Sánchez-Amat, de pandemie leidde tot de institutionalisering van “virtuele bypass”; dat wil zeggen, de huisarts stelt via het computersysteem een ​​vraag over de gebruiker aan de specialist. De specialist daar beslist of hij de patiënt rechtstreeks bezoekt of eerst een test aanvraagt. “Maar er zijn specialisten die zeggen dat deze patiënt niets voor hen is, dat het niet nodig is om ze te bezoeken… Ze pikken het niet”, zegt Sanchez-Amat.

Dit laatste, vervolgt Sánchez-Amat, is toegenomen met de pandemie en met de toename van virtuele leads. “Hij brak de stilzwijgende overeenkomst, die deel uitmaakt van de deontologische code van de Comb, om patiënten te bezoeken die door andere collega’s zijn doorverwezen”, zegt deze huisarts van de CAP Besós. “Er zijn diensten die het systeem verdraaien om geen patiënten te bezoeken en dat zij de basisschool gebruiken om testen te doen en doorverwijzingen af ​​te wijzen. Dit het werd wijdverbreid met de covid en na drie jaar zitten we er nog steeds in”, verzekert hij. Sánchez-Amat hekelt dat er binnen het systeem een “minachting” van de eerstelijnszorg. “De huisarts kent de patiënt, weet dat er iets aan de hand is, maar er wordt geen rekening mee gehouden”, zegt.

De vakbond Metges de Catalunya (MC) hekelt juist dat de inzet van ‘e-consulten’ maakt het moeilijk om de wachtende patiënten te tellen. “De huisarts stelt vragen aan de specialist, maar hij reageert pas na 40 dagen en als hij dat doet, zegt hij dat van tevoren.” bewijsstukken moeten worden opgevraagd. We weten niet hoe deze patiënt wordt geteld”, zegt de algemeen secretaris van MC, Xavier Leonart. “Het gevoel is dat alles is ingewikkelder en dat er een geheel is tussenliggende casuïstiek dat niet bekend is in welke situatie het is. Is slecht beheerd en geeft gevoel van onveiligheid”, loopt af.