di. mrt 19th, 2024

Eén op de zes volwassenen in Spanje lijdt aan een chronische nierziekte, twee keer zoveel als degenen met diabetes. Net als andere chronische pathologieën groeit het geleidelijk en de prevalentie neemt elk jaar met 3% toe, dus als er niets wordt gedaan, zal het tegen 2040 de vijfde belangrijkste doodsoorzaak ter wereld worden en de zesde in Spanje.

Deze ziekte wordt de stille epidemie, vanwege de grote impact die het genereert in de samenleving en de volksgezondheid en vanwege de lage kennis die de bevolking erover heeft. Er is ook weinig bekend over de behandelingen die worden gebruikt om de nierfunctie te vervangen wanneer deze faalt, met name hemodialyse of peritoneaaldialyse. Dit alles maakt het noodzakelijk om te focussen op preventie en vroege diagnose, maar het is ook cruciaal om patiënten en familieleden in de gezondheidszorg te empoweren, door dialyse menselijker te maken, zodat ze kunnen deelnemen aan een therapie waarmee ze hand in hand gaan voor jaren.

In dit scenario zet Fresenius Medical Care zich in voor de preventie van nierziekte, bewustwording van dit probleem en gehumaniseerde zorg voor dialysepatiënten met een holistisch zorgvoorstel waaraan naast gezondheidswerkers ook familieleden/verzorgers en patiënten deelnemen. met technologische innovatie om een ​​excellente therapie uit te voeren in haar dialysecentra.

Eén behandeling, verschillende therapieën

Ondanks het feit dat elk jaar duizenden mensen een dialysebehandeling ondergaan, is er nog steeds een groot gebrek aan kennis over deze therapie.De manier waarop en de plaats waar het wordt uitgevoerd, geeft zijn naam aan elk type dialyse, dat wil zeggen: als een machine wordt gebruikt om het bloed te extraheren en te filteren, zullen we het hebben over hemodialyse, maar als dit proces wordt gedaan via het peritoneum, een holte in de buik, hebben we het over peritoneale dialyse. De patiënt kan deze twee vormen van dialyse thuis uitvoeren (thuisdialyse) of, als hij dat wenst en beter uitkomt, naar een hemodialysecentrum gaan (in-center dialyse).

“De patiënt is degene die beslist wat voor soort behandeling hij in zijn leven integreert. Die actieve rol houdt daar niet op bij die beslissing, maar het is essentieel om hem gedurende de hele behandeling bij zich te hebben, die chronisch is, omdat zijn betrokkenheid en die van zijn familie/verzorgers essentieel zullen zijn in zijn evolutie”, legt de Dr. Eva Barómedisch directeur van Fresenius Medical Care.

De rol van patiënten en familieleden/verzorgers is cruciaal in elk therapeutisch proces. Een effectief en efficiënt resultaat kan niet worden bereikt als we patiënten en hun families niet actief bij het proces betrekken.

De menselijke factor, sleutel in dialyse

De humanisering van de dialyse moet deel uitmaken van het zorgecosysteem rond de nierpatiënt. “Hemodialyse-eenheden zijn zeer technische plaatsen met complexe machines die de zorg te veel zouden kunnen mechaniseren. Het is essentieel om de dialysezorg te richten op de menselijke factor, dat dit de as is waarlangs de zorg zich beweegt en waar binnen het multidisciplinaire team rekening wordt gehouden met de patiënt. Om deze reden houden we in de dialysecentra van Fresenius Medical Care periodiek vragenlijsten voor patiënten om rekening te houden met hun mening over de ontvangen zorg en deze op te nemen in onze protocollen. Daarnaast hebben we ook kwaliteitscontroles die systematisch en op verschillende niveaus worden uitgevoerd. Kortom, het gaat om het bieden van zorg gericht op humanisering en excellentie”, legt de Dr. Baró, als medisch manager van deze centra die ernaar streven de behandelingen comfortabel en efficiënt te maken en te voldoen aan de excellentie die wordt geëist door de patiënt en de samenleving.

Vooruitgang in de richting van excellentie

Technologische innovaties van topniveau maken de behandeling comfortabeler en effectiever voor de patiënt en gemakkelijker te beheren voor zorgprofessionals die dankzij deze geavanceerde technologie meer tijd hebben om zich bezig te houden met andere aspecten van fysieke en emotionele gezondheid. van deze patiënten.

Het was ook nodig om vooruitgang te boeken in de inzet voor een cultuurverandering die humanisering in alle modaliteiten van dialyse overweegt. “Bij Fresenius Medical Care hebben we humanisering ook verwerkt in de logistieke processen en patiëntenzorg die thuis wordt behandeld. We hebben personeel dat de behoeften van elke patiënt kent en hun behoeften te allen tijde en op een persoonlijke manier oplost”, legt hij uit. Marta Santillan, Hoofd Commercial Excellence bij FME.

In perspectief

Fresenius Medical Care is een wereldwijde leverancier van producten en diensten voor mensen met een nieraandoening. Het is ook de aanbieder van dialysemachines of dialysators. Naast haar hoofdactiviteit en het zorgproces voor nierpatiënten, richt het bedrijf zich op complementaire gebieden en op het gebied van kritieke zorg.

  • DE DATA

  • Volgens gegevens van de Spaanse Vereniging voor Nefrologie (SEN), treft chronische nierziekte al 15% van de bevolking en de prevalentie is de afgelopen tien jaar met 30% toegenomen. CKD behoort al tot de 10 belangrijkste doodsoorzaken in Spanje en als het niet wordt verholpen, zal het in 2040 de vijfde zijn.

  • In 2021 is het aantal nieuwe gevallen van chronische nierziekte met bijna 7% toegenomen, volgens gegevens van het Spaanse register van nierpatiënten (REER), en zijn 7.084 mensen begonnen met nierfunctievervangende therapie (RRT) met dialyse of transplantatie, wat betekent – als eerdere gevallen worden toegevoegd – dat er in Spanje 65.740 mensen zijn met deze behandeling, waarvan 46% dialysetherapie krijgt.

  • Fresenius Medical Care wil het bewustzijn over chronische nierziekte vergroten, om de kwaliteit van leven van de patiënt te verbeteren