Eind 2021 verspreidde het idee van een “grote black-out”. media, ultrafeesten en sociale netwerken, maakte de hysterie in heel Europa. was altijd een hypothese en geen reële optie: dat alle elektriciteitsdiensten worden onderbroken, algemeen en voor een bepaalde tijd, inclusief internet.
De Hospital Clínic de Barcelona leed deze week aan iets soortgelijks: een grote black-out (a ‘Black Out’) van uw computersysteem als gevolg van Cyber aanval gepleegd door het cybercrimebedrijf Ransom House, waarmee de regering is gechanteerd ziekenhuisgegevens publiceren of verkopen aan derden als je hem geen 4,5 miljoen dollar betaalt. Deze gegevens omvatten onderzoek naar kanker en auto-immuunziekten, gebieden waarop de kliniek toonaangevend is.
Naast het deprogrammeren van veel van uw activiteiten (vooral meer dan 4.000 poliklinische onderzoeken, meer dan 300 interventies En meer dan 11.000 expertconsultaties), gedurende deze week het ziekenhuis kon niet internetten, en kan het vrijdag nog steeds niet. De kliniek je kunt de e-mails noch hun database invoeren. Professionals worden gedwongen handmatig werken, met papier en pen. Het ziekenhuis hoopt op een terugkeer naar normaal “Maandag of dinsdag” volgens zijn medisch directeur, Antoni Castells.
“Het is als terug naar 20 jaar geleden” verklaart een van zijn chirurgen, een dokter die dat heeft meegemaakt overgang van papier naar digitaal. “We werken zoals we kunnen. We hebben geen toegang tot het computersysteem of de patiënt geschiedenis, dus we hebben het opnieuw gedaan alles wat jaren geleden is gedaan en dat was geautomatiseerd”, wijst deze chirurg.
Het verwijst naar het gebruik van fysieke papieren waar dokters alles opnamen, zoals wie vroeg om een test en waarvoor. “Gelukkig het ziekenhuis bewaarde deze papieren die jaren geleden werden gebruikt’, zegt hij. Binnen in de operatiekamer de dynamiek is echter niet veel veranderd. “Is waar we het minst opmerkten omdat dit meer een werk is van een menselijk team en minder van een systeemverbinding”, antwoordt hij. Toch is het verkrijgen van toegang tot de geschiedenis van de patiënt toegestaan veilig werken.
In de ziekenhuizen van vandaag, de medicijn recept is digitaal. De cyberaanval heeft het noodzakelijk gemaakt om het op papier te doen. Bovendien zijn de behandelingen ook geautomatiseerd: het systeem maakt het mogelijk om de doses automatisch te regelen, iets wat tegenwoordig onmogelijk is. “We hebben veel rekentools (van behandelingen) volgens de nier- of leverfunctie van de patiënt, gewicht en lengte… Jaren geleden gebruikten we een soort rekenmachine. En tegenwoordig hebben we het weer gedaan met behulp van rekenmachines en met de hand opschrijven”, zegt deze arts, die niettemin gelooft dat deze situatie de “geest van de pandemie” van de toiletten. “We zijn aan het doen veel inspanningen om dit te hebben minimale impact op patiënten.
Een computer voor 20 oncologen
Degenen die het meest verrast zijn door deze ‘black-out’ zijn de jongste artsen en in het bijzonder de KIJK: die generatie die is geboren en getogen ondergedompeld in internet. “De senioren vertellen ons dat dit is als teruggaan naar toen ze jong waren,” commentaar een oncologie bewoner.
“Omdat alle informatie op internet wordt verzameld, hadden we maandag een geheel patiënten lijst die die dag bij elkaar op bezoek waren, maar we wisten niet wat ze allemaal hadden. We wisten niet welke behandeling hij had en omdat we het niet wisten, wisten we het niet of waar de tumor was”, herken deze oncoloog. De situatie verbeterde geleidelijk, omdat het ziekenhuis een reeks van “schone computers” (ongeveer 200 voor het hele centrum) die toegang geven tot de patiëntendatabase.
Het ziekenhuis heeft zijn personeel zo’n 200 “schone” computers ter beschikking gesteld die ze moeten delen
Natuurlijk moeten ze delen. “We hebben een computer voor 20 of 30 oncologen”, punten. De artsen bezoeken de patiënt en schrijven alles op papier of in een word-document. “Een van de grootste problemen is dat onze patiënten hebben altijd analyse nodig. Omdat we nu een papieren applicatie, de analyse die vroeger drie uur duurde Nu duurt het anderhalve dag.” wijst deze oncoloog.
“Alles kost meer tijd”
“Het is allemaal erg vermoeiend. Alles vereist veel meer tijd en meer onderzoek van elke patiënt. Aangezien we geen idee hebben van zijn medische geschiedenis, moeten we de gedeelde medische geschiedenis (Het is niet de eigen geschiedenis van het ziekenhuis, maar de geschiedenis die wordt gedeeld met het ministerie van Volksgezondheid, die veel minder informatie heeft)”, verklaart een ander spoedarts. “In de medische wereld heeft papier veel weerstand geboden. Maar als zoiets gebeurt, besef je dat We zijn totaal afhankelijk van technologie.” rekening.
De bloedafnames werden om veiligheidsredenen geannuleerd: de monsters konden niet worden geëtiketteerd en konden ook niet worden getraceerd
Een ander groot probleem deze week bij de Clínic is dat Er is veel informatie buiten het systeem om gegenereerd. “Wij genereren documenten op computers niet aangesloten op het netwerk, op eigen laptops van artsen, die we in pdf hebben bewaard voor later bewaar ze wanneer normaal terugkeert, ” legt een gynaecoloog uit.
Er zijn “zeer moeilijke” dingen te doen geweest, zoals bloed trekt. “Je kunt al dat bloed niet labelen, noch de monsters traceren… En als dat niet zo is controle beveiliging, het is beter om te stoppen en door te verwijzen naar andere centra, zoals we hebben gedaan”, zegt hij.
De CEO van Advances in Surgery Channel (AIS Channel), Rod Menchaka, Hij beweert “hoop” te voelen als hij dat ziet, binnen 24 uur na de aanval, de kliniek kon haar meest elementaire diensten activeren “dankzij het spontane werk van een naadloos menselijk team”, waartussen er is ouderwets talent evenals “new age” professionals.