Hij lawaai heb een nadelige invloed op de gezondheid van mensen: meer veroorzaken vroeggeboorte, dringende ziekenhuisopnames, psychische aandoeningen en sterfgevallen van myocardinfarct. Al dit probleem wordt voornamelijk veroorzaakt door “het lawaai in de stedelijke omgeving als gevolg van de motorvoertuigen”. In Spanje elk jaar ongeveer duizend mensen sterven en anderen 4.000 Zijn opgenomen in het ziekenhuis vanwege oorzaken die te wijten zijn aan lawaai.
Gelijktijdig met de Internationale Dag ter Bewustwording van Lawaai, die op 26 april wordt gevierd, de Spaanse Vereniging voor Epidemiologie (ZIE) onthoud hoe lawaai de kwaliteit van leven en welzijn van mensen. Deze medische vereniging is voorstander van het bevorderen van het openbaar vervoer door de auto uit de steden te halen en herinnert ook aan de buurten met lagere inkomens ze hebben er een verhoogde geluidsperceptie in het huis, die de ongelijkheden op het gebied van gezondheid.
“Lawaai is een factor te overwegen. het is niet alleen vervelend, maar vertegenwoordigt ook een ernstige en grote bedreiging voor de gezondheid van mensen”, legde hij uit aan deze krant Oscar Zurriaga, Voorzitter van de Spaanse Vereniging voor Epidemiologie (SEE). Volgens hem is het effect ervan zo schadelijk zoals andere verontreinigende stoffen die de samenleving gemakkelijker als zodanig herkent, zoals “chemicaliën in de atmosfeer”. Sterker nog, afnemen een decibel geluid is gelijk aan naar beneden gaan 10 milligram per kubieke meter PM2,5, een van de meest vervuilende deeltjes in de lucht van vandaag.
chronische klachten
Volgens de Europees Milieuagentschap (Aema), veroorzaakt langdurige blootstelling aan omgevingslawaai 12.000 voortijdige sterfgevallen en draagt bij 48.000 nieuwe gevallen van ischemische hartziekte elk jaar in Europa. Bovendien schat hij dat in 22 miljoen mensen lijden groot chronisch ongemak En? 6,5 miljoen lijden aan ernstige beperkingen droom wegens geluidsoverlast. Bereken dat ook één op de vijf mensen wordt blootgesteld aan niveaus van schadelijk geluid voor gezondheid in Europa.
De problemen die door ruis worden vertegenwoordigd, zijn dus “veel en gevarieerd”, die beginnen in een “vroegtijdige sterfte”, Zurriaga specificeert. “Lawaai op zich doodt niet direct, maar het is wel een bijdragende factor. “Het veroorzaakt psychische aandoeningen, leidt tot ziekenhuisopnames die anders niet zouden zijn gebeurd, leidt tot vroeggeboorte en leidt vaak tot baby’s met een laag geboortegewicht bij de geboorte die grote problemen met zich meebrengen tijdens hun leven”, zegt de voorzitter van de SEE. Bovendien veroorzaakt het Gehoorproblemen, stofwisselingsziekten bij volwassenen en beïnvloedt de cognitieve ontwikkeling van minderjarigen.
Tegelijkertijd kan lawaai gezondheidsproblemen verergeren wat in andere omstandigheden niet zo zorgwekkend zou zijn. “Dit alles voornamelijk veroorzaakt door de geluid in de stad door motorvoertuigen”, benadrukt deze epidemioloog. Het geluid werkt op de hypothalamus hypofyse bijnieras, de persoon die verantwoordelijk is voor het regelen van de afgifte van onder andere adrenaline, noradrenaline, cortisol, glucose en serotonine. De ZIE is “een eerste orde stressor”, dat produceert oxidatieve stress En systemische cellulaire ontsteking.
wegverkeer
Epidemiologen herinneren zich dat de 80% van het geluid uit een grote stad komt Wegverkeer, vandaar ze staan erop dat het zo is dringend neem de lawaai van het wegvervoer. Een voorbeeld: volgens een dit jaar gepubliceerd artikel in ‘Environmental Research’ geciteerd door de SEE, zou verkeerslawaai achter 6.000 dringende ziekenhuisopnames een jaar in de Gemeenschap van Madrid. In die zin is de 5,5% van het dringende inkomen op korte termijn voor ziekten die verband houden met mentale gezondheid Ze zijn gekoppeld aan lawaai.
Gezien de ernst van dit probleem pleit de SEE voor maatregelen om de impact van geluidsoverlast te helpen verminderen, zoals beperk het verkeer in steden, gebruik stille trottoirs of houd verkeer weg van ziekenhuizen, scholen en verpleeghuizen. Daarnaast is zij voorstander van het bevorderen van het gebruik van openbaar vervoer haalt auto’s uit steden, aangezien het aantal voertuigen rechtstreeks verband houdt met dringende ziekenhuisopnames.